fredag 10. august 2007

Fakta om myggen

Etter en kveldstur til butikken, hvor vi valgte å gå snarveien gjennom skogen, kom jeg tilbake noen myggstikk rikere enn tidligere i kveld. Det fikk meg til å tenke.

• Hvorfor finnes myggen? Hva godt gjør den?
• Dør myggen etter at den har stukket meg?
• Legger den egg etter at den har stukket meg?
• Kan myggen stikke flere ganger?

Kilder:
Wikipedia
Caplex nettleksikon, Caplex.no.
(mye ordrett fra disse nettsidene)

Vi begynner med det viktigste; hvorfor trenger vi å ha myggen?

Mygg er mat for andre, spesielt for insektetende fugl (f.eks. svaler, erler, lerker, fluesnappere og sangere) og insektetende dyr, også rovinsekter, og dyr som lever i vann (f.eks. frosk og fisk). Stikkemyggen lever av nektar, og bidrar følgelig også til pollinering av planter. Myggen er en forutsetning for trekkfuglenes ferder mot nord hver vår.

Jeg er sikker på at de fuglene og froskene kan spise fluer i stedet ;)

Enkle fakta:
1. Det er hunnen som stikker.
2. Hannene er fredelige og lever av plantesaft.
3. Hunnmyggen suger blod fordi den trenger proteiner for å kunne utvikle mange egg.
4. En hunnmygg som har fått i seg et godt måltid blod, produserer omtrent ti ganger så mange egg som en mygg som ikke har fått et blodmåltid.

Jeg har i kveld bidratt til at vi får flere mygg i vår verden.

5. Mygg klekkes i stillestående vann.
6. Malariamyggen finnes i Norge på Sør- og Østlandet, men overfører visstnok ikke lenger malaria; forskerne er ikke enige om hvorfor.
7. Det er mulig å få myggestikk om vinteren. Husmyggen overvintrer i mørke fuktige rom. Dersom innetemperaturen blir høy, kan myggen livne til.
8. Eggene kan holde seg i live i flere år før de klekkes.
9. Når myggen finner en blodåre, tømmer den spyttvæske inn i såret gjennom én av to kanaler i snabelen. Væsken øker blodtilstrømmingen (utvider blodåren) og fortynner blodet (virker antikoagulerende), før myggen pumper det opp gjennom den andre kanalen i snabelen. Da kan vi se at myggens bakkropp utvider seg og blir rød. Får den sitte i fred, løsner myggen seg forsiktig fra såret og flyr.
10. Noen myggarters spytt inneholder små mengder av enzymer som ligner ormegift. Det er den vi reagerer mot.
11. Hvis myggen får suge ferdig, suger den også opp igjen det meste av giften, men aldri alt.
12. Om våren har vi ikke antistoffer i huden mot myggestikk, slik de fleste av oss vil bygge opp i løpet av sommeren.
13. Det hender en sjelden gang at et myggstikk blir virkelig ille. Det kan skyldes at myggen som stakk, var infisert, f. eks. etter å ha stukket et sykt dyr (i tillegg har man folk som er allergiske og reagerer kraftig på myggstikk).
14. Myggen tiltrekkes av menneskers fuktige hud, melkesyre, karbondioksid, kroppsvarme og bevegelse. Hvorfor er noen mennesker ikke plaget av myggen mens andre synes å være populære? Grunnen til forskjellene er hudens duftegenskaper. Blodet har ingen betydning for tiltrekningen, det kjenner ikke myggen før den har stukket. Myggmidler er basert på å avgi dufter som myggen ikke liker.

I smell good!

Nå vet jeg litt mer enn jeg gjorde tidligere i kveld. Hurra!

2 kommentarer:

vibeke sa...

Ja, er det ikke godt å vite at man er en del av kjeden! Dess mere blod man gir vekk, dess flere mygg fødes det i verden. Genialt!

2barnsMamman sa...

Ja! Der fikk du meg til å tenke litt lenger! Ikke bare sørget jeg for mer mygg, men jeg sørget også for at trekkfuglene kommer nordover, som igjen fører til...at den som spiser fugler får mat? Og så videre :)