lørdag 28. juli 2007

Dokker to e homo!

Når man har unger, så får man oppleve en hel haug mer eller mindre morsomme øyeblikk. Her er et fra når Skolejenta fortsatt gikk i barnehagen i Trondheim.

Vi satt i bilen, en lørdagformiddag, på vei til OBS på Lade, da hun spurte: "Mamma? Hva betyr homo?" Jeg lurte på hvor hun hadde hørt det og fikk forklart at noen av jentene i barnehagen hadde sagt at "du e homo". "Men hva betyr det, mamma?". Jeg forklarte at det betyr at to jenter er kjærester eller at to gutter er kjærester. "Det gåkke an!" Joda, det går an :)

"Men mamma, e det stygt å si homo?" Nei, selve ordet er ikke stygt, men når noen sier det sånn som jentene i barnehagen, så mener de ikke noe pent med det.

Senere den kvelden hadde vi besøk av min gode venninne fra studiene. Hun hadde vært mye hos oss i det siste etter det ble slutt med kjæresten (ofte på middagsbesøk og innimellom overnattet hun på sofaen). Denne lørdagen skulle hun lage og spise middag med meg og barna og så skulle vi kose oss med vin og film etter at ungene hadde lagt seg.

Etter middagen satt vi alle i sofaen (klare for barneTV), da eldstejenta mi, med et meget fornøyd blikk, utbrøt: "Dokker to e homo!". Venninna mi så lettere sjokkert ut, og jeg spurte (med samtalen tidligere den lørdagen i tankene): "Hvorfor spør du om det?"

"Jo, for du mamma, du e forelska i ho Anette!"

For ordens skyld1: jeg er ikke forelska i Anette.
For orden skyld 2: ungene snakker ikke Trønderdialekt lenger, vi flyttet til Østlandet for ett år siden og de mistet dialekten på et blunk...

3 kommentarer:

Petter Johan sa...

Kjekt når de forteller dette på skolen.
"Lærer, min mor er homo!"

2barnsMamman sa...

Hehe, eller enda bedre: Pappa, pappa! Mamma e homo ;)

Minneapolise sa...

Kommentaren øverst minner meg om episode av Gilmore Girls hvor Luke jobber frivillig på et barneteater, og en av guttene sier "my mom is a lesbian" hver eneste gang han blir spurt om noe.

Synes egentlig barn er veldig greie å forholde seg til fordi de alltid sier hva de tenker. Og noen ganger blir det jo veldig morsomt :)